טיפול פסיכולוגי – אלעד נהלוני – פסיכולוגיה רפואית – טיפול CBT

חשיפה – שימוש ביצירתיות לטיפול בחרדה

מה זו חשיפה ואיך משתמשים בה בטיפולי CBT באופנים שונים?

חשיפה היא אחת הטכניקות האפקטיביות ביותר בטיפול קוגניטיבי התנהגותי. טיפול בחשיפה הוכיח יעילות רבה בטיפול בהפרעות חרדה שונות כגון חרדה חברתית, הפרעת פאניקה, פוביות ספציפיות, בהפרעות על הרצף האובססיבי קומפולסיבי ובהפרעות דחק פוסט טראומטיות. בכל הפרעה ובכל טיפול משתמשים בטכניקה מעט שונה, אבל הרעיון הבסיסי די דומה. הרעיון הבסיסי המשותף לכל סוגי החשיפה הוא להיות עם אי נוחות ולהישאר איתה עד שהיא משתנה.
למה זה כל כך אפקטיבי וכיצד נשתמש בחשיפה בטיפולים בהפרעות שונות?

1. אפקט ההתרגלות – הביטואציה – רגשות הם חוויה דינאמית. העוצמה שלהן משתנה עם הזמן. בהפרעות חרדה התהליך הטבעי של התעצמות הרגש והחלשות שלו נתקע, והרגש ממשיך להחוות בעוצמה. תרגילי חשיפה מאפשרים תנועה מחודשת של הדינאמיקה הרגשית ומשחררים את התקיעות. תהליך זה נקרא גם “התרגלות”. כאשר נשארים עם רגש שלילי חווים התרגלות ועצמת הרגש פוחתת. תהליך זה מאפשר למטופל לקבל ביטחון להתמודד עם רגשות שליליים בלי חשש שימשיכו להתגבר עוד ועוד ועוד.

2. אפקט הסיבולת – חשיפה מאפשרת למטופל לבנות בצעדים מדורגים ומבוקרים סיבולת המאפשרת, גם במצבים רגשיים לא נוחים או מפחידים מאד, להתנהל בשיקול דעת, בהיגיון, או באופן שמניח את דעתו של המטופל.

3. ניסוי התנהגותי – לפעמים נשתמש בחשיפה כחלק מתרגיל שנועד לבדוק אמונות המשמרות את החרדה. ניקח לדוגמא מטופל הסובל מחרדת נהיגה, החושש שעם התעוררות החרדה במהלך הנהיגה יאבד שליטה על הרכב. נוכל לבדוק את תקפות אמונה זו במצבים שונים – במגרש חניה ריק, בכביש עירוני, בדרך עפר או בכביש בין עירוני. עם הזמן המטופל ילמד להתאים את האמונות שלו להקשרים שונים.

4. חשיפה בדמיון – זו חשיפה שבה המטופל מתבקש לדמיין את הסיטואציה שבה מתעוררת חרדה ולתאר את החוויה כאילו היא מתרחשת עכשיו. חזרה על הדמיון שוב ושוב מייצרת אפקט התרגלות.

5. חשיפה במציאות – זו חשיפה שבה המטפל והמטופל מתכננים ומבצעים התנהגות שמטרתה לעורר חרדה בצורה מבוקרת ולהתמודד איתה בעזרת הכלים שהמטופל רכש בטיפול. חשיפה במציאות מצריכה לעיתים יציאה מהקליניקה אל המציאות שבה מתעוררת מצוקה. לדוגמא, הימצאות בסיטואציה חברתית עבור מטופל הסובל מחרדה חברתית, יציאה למקום הומה אדם עבור מטופל הסובל מאגורופוביה, יציאה לבית חולים עבור מטופל הסובל מחרדת בריאות וכד’.

6. חשיפה למחשבה – זיהוי מחשבה שלילית, כתיבה שלה, אמירה שלה, לשחק עם המחשבה מבלי לשנות אותה, במטרה לשנות את היחס של המטופל לאותה מחשבה.

7. חשיפה לתחושת גוף מאיימת באופן מדוד ומבוקר – לדוגמא: העלאת דופק, הזעה, הסמקה, תחושת ניתוק, סחרחורת.

לא לנסות בבית!

הטיפול בחשיפה חייב להיות חלק מתוכנית טיפולית מסודרת, בהסכמת המטופל ובאופן שמתאים לאישיותו ולניסיונו תוך התייחסות לאופני התמודדות יעילים ופחות יעילים עם המצוקה. אולי זה יכול להישמע מפחיד ומרתיע, אבל בפועל החלק של החשיפה הוא חווייתי, יצירתי ותאמינו או לא, לעיתים אפילו משעשע את המטופל ומכניס זוויות הומוריסטיות לסיצוטאציות הטעונות ברגש שלילי.

מידע נוסף על טיפול CBT

מכפייתיות לחירות – על טקסים דתיים ו OCD

מכפייתיות לחירות היכן עובר הקו בין אדיקות דתית לטורדניות כפייתית? כיצד מתייחסים ל OCD בכתבי החסידות? האם ניתן לומר שיהודים דתיים פגיעים יותר מאחרים להפרעה…